Głównym zadaniem oświatowym gminy jest zapewnienie kształcenia, wychowania i opieki, w tym kształcenia specjalnego i profilaktyki społecznej, w publicznych przedszkolach, w tym z oddziałami integracyjnymi, w innych formach wychowania przedszkolnego, to jest w punktach i zespołach przedszkolnych, a także w szkołach podstawowych, w tym z oddziałami integracyjnymi. W 2024 r. Miasto Rumia wykonywało zadania w tym zakresie, realizując jednocześnie następujące strategie i programy:
Strategia Rozwiązywania Problemów Społecznych dla Gminy Miejskiej Rumia na lata 2021 -2024,
Gminny Program Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie i Ochrony Ofiar Przemocy w Rodzinie w Gminie Miejskiej Rumia na lata 2021 - 2025.
Szczegółowe informacje znajdują się w części raportu w zakładce Realizowane polityki, programy, strategie.
Liczba dzieci objętych nauczaniem przedszkolnym
Liczba dzieci w wieku 3-6 lat z terenu miasta objęta wychowaniem przedszkolnym.
Współczynnik skolaryzacji przedszkolnej (średnia 3 letnia)
Wskaźnik określa stosunek liczby dzieci objętych wychowaniem przedszkolnym w wieku 3-6 lat w ogólnej liczbie dzieci w tym wieku zameldowanych na pobyt stały.
Wartość wskaźnika powyżej 100% oznacza, że wychowaniem przedszkolnym w placówkach prowadzonych przez Miasto objęte są dzieci zameldowanie poza Miastem Rumia.
Średnia liczebność oddziałów w szkołach podstawowych
Wskaźnik określa ilu uczniów przypada przeciętnie na 1 oddział klasowy.
Średnia liczba etatów nauczycielskich na oddział w szkołach podstawowych
Wskaźnik określa ilu nauczycieli przypada przeciętnie na 1 oddział klasowy.
Liczba dzieci w szkołach podstawowych
Współczynnik skolaryzacji w szkołach podstawowych (średnia 3 letnia)
Wskaźnik określa jaki odsetek dzieci objętych obowiązkiem szkolnym pobiera naukę w szkole podstawowej.
Wartość wskaźnika powyżej 100% oznacza, że naukę w placówkach prowadzonych przez Miasto pobierają dzieci zameldowanie poza Miastem Rumia.
Liczba uczniów na etat nauczycielski w szkołach podstawowych
Wskaźnik określa ilu uczniów przypada na 1 etat nauczycielski w szkole podstawowej.
W roku szkolnym 2023/2024 na terenie Rumi działalność edukacyjną prowadziło 10 placówek publicznych (3 przedszkola, 7 szkół podstawowych, 1 liceum ogólnokształcące):
"Słoneczna Jedynka" przedszkole nr 1,
"Bajka" przedszkole nr 2,
Przedszkole pod Topolą,
Szkoła Podstawowa Nr 1 im. Józefa Wybickiego,
Szkoła Podstawowa Nr 4 im. Janusza Korczaka,
Szkoła Podstawowa Nr 6 im. Aleksandra Majkowskiego,
Szkoła Podstawowa Nr 7 im. Karola Wojtyły,
Szkoła Podstawowa Nr 8 im. Ks. Stanisława Ormińskiego,
Szkoła Podstawowa Nr 9 im. Kpt. Ż. W. K. O. Borchardta (wchodząca w skład Zespołu Szkół Ogólnokształcących),
Szkoła Podstawowa Nr 10 im. Jana Brzechwy,
II Liceum Ogólnokształcące im. J. K. Korzeniowskiego (wchodzące w skład Zespołu Szkół Ogólnokształcących).
SP nr 1 Rumia
SP nr 4 Rumia
SP nr 6 Rumia
SP nr 7 Rumia
SP nr 8 Rumia
SP nr 9 Rumia
SP nr 10 Rumia
Organizacja szkół i przedszkoli w 2024 roku
W szkołach podstawowych prowadzone są oddziały przedszkolne, w których łącznie w 2024 r. wychowaniem przedszkolnym objęto 741 dzieci (stan na 21.06.2024 r.):
Oddziały przedszkolne w Szkole Podstawowej Nr 1 im. Józefa Wybickiego - 49 dzieci w 2 oddziałach,
Oddziały przedszkolne w Szkole Podstawowej Nr 4 im. Janusza Korczaka - 75 dzieci, w 3 oddziałach,
Oddziały przedszkolne w Szkole Podstawowej Nr 6 im. Aleksandra Majkowskiego - 50 dzieci, w 2 oddziałach,
Oddziały przedszkolne w Szkole Podstawowej Nr 7 im. Karola Wojtyły - 150 dzieci, w 6 oddziałach,
Oddziały przedszkolne w Szkole Podstawowej Nr 8 im. Ks. Stanisława Ormińskiego - 156 dzieci, w 6 oddziałach,
Oddziały przedszkolne w Szkole Podstawowej Nr 9 im. Kpt. Ż. W.K. O. Borchardta w ZSO w Rumi - 163 dzieci, w 8 oddziałach,
Oddziały przedszkolne w Szkole Podstawowej Nr 10 w Rumi im. Jana Brzechwy - 98 dzieci, w 4 oddziałach,.
Szkoły podstawowe, przedszkola oraz punkty przedszkolne prowadzone przez inny organ niż Miasto Rumia w 2024 r.
Kadra nauczycielska oraz pracownicy administracji i obsługi
843,27
Liczba etatów zatrudnionych pracowników ogółem w 2024 r.
614,98
Liczba etatów zatrudnionych nauczycieli w 2024 r.
228,29
Liczba etatów zatrudnionych pracowników administracji i obsługi w 2024 r.
W roku szkolnym 2023/2024 liczba etatów nauczycieli wg stopnia awansu zawodowego kształtowała się następująco:
nauczyciele początkujący - 158,7 (25,81% ogółu),
nauczyciele mianowani - 122,78 (19,96% ogółu),
nauczyciele dyplomowani - 333,5 (54,23% ogółu).
Do końca sierpnia 2024 r. 22 nauczycielom, którzy spełnili kryteria określone w art. 9b ust. 1 Karty Nauczyciela, Burmistrz Miasta wydał akty awansu zawodowego nauczyciel mianowany.
Działania na rzecz dzieci i uczniów w 2024 r.
Dowożenie uczniów z niepełnosprawnościami
Obowiązkiem gminy jest zapewnienie dzieciom/uczniom, których kształcenie i wychowanie odbywa się na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, bezpłatnego transportu i opieki w czasie przewozu do najbliższej placówki oświatowej (przedszkole, punkt przedszkolny, szkoła podstawowa, ośrodek):
dzieciom pięcioletnim i sześcioletnim oraz dzieciom objętym wychowaniem przedszkolnym na podstawie art. 31 ust. 2 ustawy Prawo oświatowe,
uczniom z niepełnosprawnością ruchową, w tym z afazją,
uczniom z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym - także do najbliższej szkoły ponadpodstawowej, do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym uczeń kończy 21 rok życia.
Gmina jest również zobowiązana do zapewnienia dzieciom i młodzieży z niepełnosprawnościami sprzężonymi, z których jedną z niepełnosprawności jest niepełnosprawność intelektualna, bezpłatnego transportu i opieki w czasie przewozu do ośrodka rewalidacyjno-wychowawczego, do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym kończą:
24 rok życia - w przypadku uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi, z których jedną z niepełnosprawności jest niepełnosprawność intelektualna,
25 rok życia - w przypadku uczestników zajęć rewalidacyjno-wychowawczych.
W roku szkolnym 2023/2024 Gmina Miejska Rumia dowoziła, przy pomocy przewoźnika wyłonionego w drodze przetargu, 74 uczniów. Ponadto z 29 rodzicami zawarte zostały umowy dotyczące zwrotu kosztów dowożenia ich niepełnosprawnych dzieci własnymi środkami transportu.
Łączny koszt tego zadania wyniósł 718.024,05 zł, w tym:
od września do grudnia 2023 r. – 216.672,48 zł,
od stycznia do sierpnia 2024 r. – 501.351,57 zł.
Działania na rzecz uczniów z niepełnosprawnością
Organizacja szkół podstawowych obejmuje działania na rzecz uczniów z niepełnosprawnością. Proces integracji polega na umożliwianiu wszystkim uczniom wspólnego uczęszczania do jednej klasy.
W roku szkolnym 2023/2024:
w Szkole Podstawowej Nr 6 funkcjonowało 19 oddziałów integracyjnych, do których uczęszczało 64 dzieci z orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego,
z kolei w Szkole Podstawowej Nr 7 funkcjonowało 8 oddziałów integracyjnych, do których uczęszczało 28 dzieci z orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego,
każdy taki oddział wspierany jest dodatkowo przez drugiego nauczyciela z kwalifikacjami do pracy z uczniem z niepełnosprawnością.
Kształcenie specjalne
W roku szkolnym 2023/2024:
do samorządowych szkół na terenie Miasta Rumi uczęszczało łącznie 297 uczniów, dla których dyrektorzy szkół organizowali kształcenie specjalnie zgodnie z zaleceniami poradni psychologiczno-pedagogicznej,
uczniowie z niepełnosprawnością posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego realizowali 2 godziny tygodniowo rewalidacji oraz prowadzone były dla nich indywidualne zajęcia z wybranych przedmiotów.
rewalidacją objętych było 187 uczniów, a nauczaniem w ramach indywidualnych zajęć z wybranych przedmiotów: 82 uczniów. Sprowadzało się to do zrealizowania tygodniowo przez nauczycieli 270,88 godzin rewalidacji oraz 210,21 godzin indywidualnych zajęć z wybranych przedmiotów, co w przeliczeniu wynosiło 15,05 etatu nauczycielskiego w przypadku rewalidacji oraz 11,68 etatu w przypadku realizacji indywidualnych zajęć dla uczniów z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
W roku szkolnym 2023/2024:
w rumskich szkołach pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana była w formie:
zajęć rozwijających uzdolnienia,
zajęć dydaktyczno-wyrównawczych,
zajęć specjalistycznych: korekcyjno-kompensacyjnych, logopedycznych, rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne,
zindywidualizowanej ścieżki kształcenia,
porad i konsultacji,
zindywidualizowana ścieżka kształcenia przeznaczona jest dla uczniów, którzy mogą uczęszczać do szkoły, ale ze względu na trudności w funkcjonowaniu wynikające w szczególności ze stanu zdrowia nie mogą realizować wszystkich zajęć wspólnie z innymi uczniami w klasie i wymagają dostosowania organizacji i procesu nauczania do ich specjalnych potrzeb edukacyjnych,
zindywidualizowaną ścieżką kształcenia objętych było 41 uczniów. Sprowadzało się to do zrealizowania przez nauczycieli 124,46 godzin zindywidualizowanej ścieżki tygodniowo, co w przeliczeniu wynosi 6,91 etatu nauczycielskiego.
Nauczanie indywidualne
Nauczaniem indywidualnym objęto uczniów, którzy ze względów zdrowotnych nie mogli uczęszczać do szkoły. Decyzja podejmowana była przez dyrektora jednostki oświatowej, po uzyskaniu orzeczenia o potrzebie nauczania indywidualnego i zgody organu prowadzącego.
Tygodniowy wymiar zajęć indywidualnego nauczania dla uczniów wynosił:
od 4 – 6 godzin dla dzieci realizujących roczne obowiązkowe wychowanie przedszkolne,
od 6 – 8 godzin dla ucznia klas I-III szkoły podstawowej,
od 8 – 10 godzin dla uczniów klas IV-VI szkoły podstawowej,
od 10 – 12 godzin dla ucznia klas VII – VIII szkoły podstawowej,
od 12 – 16 godzin dla uczniów szkół ponadpodstawowych.
W roku szkolnym 2023/2024:
nauczaniem indywidualnym objętych było 31 uczniów. Sprowadzało się to do zrealizowania przez nauczycieli 143,48 godzin nauczania indywidualnego tygodniowo, co w przeliczeniu wynosi 7,97 etatów nauczycielskich.
Dożywianie dzieci i młodzieży
W roku szkolnym 2023/2024 we wszystkich szkołach podstawowych:
funkcjonowały stołówki, w których uczniowie mogli korzystać z posiłków w formie śniadania, obiadu i podwieczorku,
realizowany był „Program dla szkół”, prowadzony przez Agencję Rynku Rolnego. W ramach tego Programu uczniowie otrzymywali bezpłatnie mleko do picia oraz sezonowe warzywa i owoce.
Opieka medyczno-pielęgniarska
W roku szkolnym 2023/2024:
dla wszystkich uczniów szkół podstawowych, dla których Gmina Miejska Rumia jest organem prowadzącym, świadczona była opieka medyczno-pielęgniarska.
Działalność innowacyjna w roku szkolnym 2023/2024
Działalność innowacyjna jest integralnym elementem nauczania, mającym na celu poprawę jakości pracy jednostek oświatowych.
Innowacją pedagogiczną mogą być nowatorskie rozwiązania programowe, organizacyjne lub metodyczne.
Placówki oświatowe w gminie realizują szereg innowacji oraz programów własnych, których celem jest podniesienie jakości kształcenia
Programy innowacyjne zrealizowane w roku szkolnym 2023/2024